Iran government bans reformist newspaper, moderate magazine News
Iran government bans reformist newspaper, moderate magazine

[JURIST] The official Iranian press supervisory body on Monday banned reformist daily newspaper Etemaad [media website, in Persian] and moderate weekly magazine Iran Dokht [media website]. Etemad is known as one of the few reformist newspapers that continued publishing after the June presidential election [JURIST news archive]. Iran Dokht has ties to defeated opposition presidential candidate Mehdi Karroubi [NYT profile]. The publications' licenses were revoked pursuant to Article 6 of the Press Law [text], which prohibits print media from publishing news items that "violate Islamic principles and codes and public rights."

On Sunday, six journalists were released [AP report] from a Tehran prison, while many others remain incarcerated for their reformist views. In February, a joint US-EU statement [JURIST report] condemned Iranian action against protesters and other critics of government policy. The Iranian government has responded strongly to opposition following June's disputed elections, prompting additional criticism from rights groups and advocacy organizations. Amnesty International (AI) [advocacy website] has labeled [JURIST report] post-election rights abuses in Iran as some of the worst in the past 20 years.